Unlocking Becoming: Positieve desintegratie in de begeleiding

Over positieve desintegratie

Kazimierz Dabrowskí’s positieve desintegratie theorie is een humanistische ontwikkelingspsychologie. Veel mensen die lezen over Dabrowski’s gedachtegoed, leren over hoe hun innerlijke conflicten samenhangen met psychologische groei. En dat raakt. En het fascineert om er meer over te leren.

Ze herkennen een voortgaand innerlijk conflict tussen normen van de buitenwereld en de sensitiviteiten van hun binnenwereld. Ze hebben soms buitengewoon ontregelende (of existentieel indrukwekkende) ervaringen meegemaakt waardoor ze nog steeds geprikkeld worden om aan deze ervaringen en aan hun veranderde zelf betekenis te geven. Of ze spiegelen hun hoogstpersoonlijke ervaringen aan de zogeheten overprikkelbaarheden, ze zijn complexe denkers, intense voelers en zeer gedreven personen. Het kan ook zijn dat ze als professional een sterke behoefte ervaren om op een bevrijdende, ontwikkelgerichte en complexiteit-erkennende wijze naar (innerlijke) conflicten, het ervaren en kenmerken van personen die zij begeleiden te kijken. Niet zelden gelden alle vier de genoemde punten en staat een ontwikkeltransitie (wéderom) in hun leven centraal.

Deze ervaringen kent Lotte van Lith ook, zij ervoer een bijzondere, existentiële ‘boost’ toen ze voor het eerst in aanraking kwam met Dabrowski’s visie. Zij heeft dan ook de theorie van positieve desintegratie en aanverwante humanistische ontwikkelingspsychologie uitgebreid bestudeerd, een onderzoek dat ingebed wordt in een rijke exploratie van filosofie, kunst, bewustzijn, cultuur en complexiteit.

Lotte verzorgt individuele verdiepingssessies, die op aanvraag en onder andere door begeleiders, particulieren, onderzoekers, leidinggevenden en kunstenaars gevolgd worden. Ook is er een levendige kenniscommunity rondom positieve desintegratie opgezet. Lotte werkt tevens internationaal als spreker over (o.a.) positieve desintegratie.

In de verdiepingsmodule Unlocking Becoming: Positieve Desintegratie in de Begeleidingspraktijk leer je de stevige basis van en ervaar je intensieve verdieping in positieve desintegratie. Dit aanbod is ontwikkeld door Lotte en specifiek interessant voor pedagogisch en psychologisch begeleiders en voor procesbegeleiders in brede zin. In de module ontwikkel je tevens een eigen, creatieve methode om jouw begeleidingspraktijk mee te verrijken en goed aan te sluiten bij de personen met wie je werkt.

“Mensen herkennen een voortgaand innerlijk conflict tussen normen van de buitenwereld en de sensitiviteiten van hun binnenwereld.”

Unlocking Becoming: Positieve Desintegratie in de begeleiding

Je werkt als psychologisch of pedagogisch begeleider, of procesbegeleider in brede zin, van begaafde kinderen, jongeren en/of volwassenen en bent benieuwd hoe je de positieve desintegratie theorie actief kunt integreren in je begeleidingsvormen. Je ervaart de inspiratie om diepgaand te leren over humanistische ontwikkelingspsychologie en deze inzichten om te zetten tot een werkvorm, wijsheid en het faciliteren van jouw en andermans groeiprocessen. Je draagt graag bij aan begaafde ontwikkeling, op een creatieve, onderbouwde en zelfbewuste wijze. Je hebt hierbij graag oog voor individuele aspecten én systemische invloeden, voor talentontwikkeling én levenswijsheid. Je leert graag via noest zelfonderzoek én met oog voor de rijke diversiteit van de mensen waarmee je werkt en in beweging bent. Je laat je in dit proces graag verrassen en houdt ervan je eigen leersporen te creëren, diep in een vraagstuk te duiken en zowel intellectueel en emotioneel levendig als vol verbeelding uit te pluizen.

Welkom, deze module sluit aan bij je interesse en waarden!

Lotte heeft Unlocking Becoming zo ontworpen dat het zowel een katalysator is voor je persoonlijke groei als dat het intens verfrissende inspiratie biedt voor jou als begeleider en je begeleidingspraktijk. Je persoonlijke proces vormt de existentiële en emotionele ‘holding space’ voor de verfijning van en het experimenteren met je professionele, relationele vaardigheden.

Gedurende de module word je uitgenodigd om de psychologische groeidynamiek waar Dabrowski over schrijft persoonlijk te onderzoeken en te verbeelden en experimenteren met vormen van autotherapie en zelfeducatie die stimuleren om je ontwikkelende waardensysteem te herkennen en belichamen, om te ontdekken welke unieke manieren van mens zijn (ook in je rol als begeleider) bij je passen en om je eigen en andermans welzijn te vitaliseren.

Autotherapie verwijst naar het proces van een zelf dat bewust wordt van het zelf via het zorgvuldig en aandachtig in kaart brengen van de binnenwereld. Binnen dit proces staat niet het elimineren van symptomen als stress of angsten centraal, maar de exploratie van menselijke ervaringen als deel van een diepe psychische rijkheid die de mogelijkheid biedt bewust te worden van wat het aan ervaring en processen met zich mee brengt om dit volledig verbonden, unieke, belichaamde en prikkelbare mens te zijn, intrinsiek deel van een groot en levendig ecosysteem.

Emoties en gevoelens, of andere bewustzijnsinhouden, worden verwelkomd als belevingsvormen van (jouw) mens zijn, als inzichten in de variëteit aan perspectieven en polariteiten die je levenservaring rijk is. Dit pad brengt vaak ook een deconditionering (desintegratie) van bepaalde manieren van denken, voelen, bewegen, identificeren, kiezen en verbeelden met zich mee. Er worden (innerlijke en gedeelde) ruimtes en manieren vrijgemaakt om een diverse, levendige en waardenbewuste wijze van leven te ervaren. Intensiteit op het niveau van ervaren en betekenisgeven wordt een uitnodiging om realiteit veelzijdig te exploreren. En om de vraag te stellen wat er in het licht van dit nieuwe existentiële, doorvoelde begrip van waarde is, hoe iets je raakt en in beweging brengt. Gevoelens, gedachten of neigingen die eerder wellicht in de emotionele onderstroom leefden, maken dan deel uit van een verlevendigende psychologische transformatie, een dieper besef van verbondenheid, betekenis en levendigheid in het moment, in samenhang met een groeiend begrip van je kwaliteiten en waarden. En dit is ook weer in het contact met diegenen die je begeleidt een bemoedigende prikkel om te durven exploreren, om (zoals Dabrowski dat puik beschrijft) positief onaangepast te durven zijn.

“We ontwikkelen een actueel, relevant en diepgaand begrip van Dabrowski’s gedachtegoed, toegepast binnen de begeleiding van begaafde personen.”

 

Wat komt inhoudelijk aan bod?

We ontwikkelen een actueel, relevant en diepgaand begrip van Dabrowski’s gedachtegoed, toegepast binnen de begeleiding van begaafde personen. Dit realiseren we middels conceptuele verdieping, boeiende oefeningen, zelfreflectie en talrijke illustraties. We vullen dit aan met hedendaagse humanistische ontwikkelingspsychologie, positieve psychologie, kennis over hoe creativiteit werkt en filosofie. Je kijkt zodoende vanuit levensloopperspectief naar zowel kwaliteiten als mogelijke kwetsbaarheden binnen begaafde ontwikkeling. We hebben attent oog voor gelaagd menszijn en voor zowel persoonlijke kenmerken als systemische factoren die van invloed zijn op psychologische - en talentontwikkeling.

We zien - intellectueel en emotioneel, ervaringsgericht explorerend - de complexiteit van Dabrowski’s ontwikkelgerichte kijk op innerlijke conflicten. We vereenvoudigen complexiteit middels concrete voorbeelden waarin de beschreven processen zichtbaar, voelbaar en onderzoekend te faciliteren zijn. Ook brengen we de verschillende psychische groeikrachten, zoals autotherapie of autonomie, uit de positieve desintegratie theorie in kaart, begripsmatig en getoetst aan zelfonderzoek. We gebruiken hedendaagse kennis en sluiten met oefeningen aan op de theorie, zo maak je de levendige vertaalslag naar de praktijk.

Een creatieve benadering en open houding als begeleider, gericht op autonome groei, staat centraal. Concepten als ontwikkelpotentieel, overprikkelbaarheden en meergelaagdheid leer je met helderheid te integreren in hoe je naar de psychologische groei van jezelf en een ander kijkt. We gebruiken hierbij actuele kennis over de ontwikkeling van talent, persoonskenmerken zoals openheid richting ervaring en creatieve processen in verschillende domeinen. We besteden tevens aandacht aan het begrijpen van profielen van intensiteiten van begaafde personen en hoe hier binnen de begeleiding creatief op aan te sluiten.

In de module werk je bovendien aan de ontwikkeling van een creatieve methode (variërend van een “tool” tot artistieke, experimentele oefeningen) die je binnen de begeleiding kunt inzetten, passend bij de ontwikkelbehoeften van de personen die jij begeleidt en jouw expertise. In individuele sessies met trainer Lotte van Lith verfijn je het leerproces middels persoonlijke feedback.

Trainer Lotte

Lotte van Lith is bekend van haar werk met en kennis van de positieve desintegratie theorie. Ze is docent en senior trainer begaafdheid en ontwikkelingspsychologie aan o.a. de School of Thinking (Vrije Universiteit Brussel), Buckminster College/Games en (voorheen) Novilo Talentbegeleiding. Ze verzorgt op internationaal niveau lezingen en is individueel begeleider van begaafde adolescenten en volwassenen. Binnen haar bedrijf A Lot Of Complexity begeleidt ze tevens levendige studiedagen en (online) cursussen voor zowel particulieren als professionals. In 2016 ontving ze de Mensa Fonds Awards in de categorie ‘Werk’ voor haar bijdrage aan de ontwikkeling van hoogbegaafd talent. Lotte draagt regelmatig bij aan innovatieve publicaties rondom begaafdheid. In 2021 is haar bundel 'Intens mens' uitgekomen. De bundel ontvangt lovende recensies, zoals:

"Ik zou willen dat alle professionals in de GGZ deze bundel lezen om zo een beter beeld van de binnenwereld van hun hoogbegaafde cliënten te leren kennen. (Rianne van de Ven, coach voor hoogbegaafde volwassenen, docent, trainer en spreker over hoogbegaafdheid bij volwasssenen)."

 
 

Vaak gestelde vragen….

·      Is het een intensief programma?

Je creëert voor een deel je eigen leersporen en met welke intensiteit je deelneemt, bepaal je uiteraard grotendeels zelf. Je ontvangt rijkelijk studiemateriaal, of je hier diep in duikt is een persoonlijke keuze (en mogelijkheid). Weliswaar is deelname het meest levendig wanneer je de mentale en emotionele energie en ruimte ervaart en neemt om inderdaad in de studiematerialen te duiken en vooral ook nieuwsgierig zelfonderzoek te combineren met een verfijnde, experimentele verkenning en vorming van je begeleidingswerk. Elke groepssessie gaat samen met verdiepend voorbereidingswerk. De ene deelnemer besteedt hier zo’n 4 uur per keer aan, een ander is verschillende dagdelen actief.

  • Ik werk niet (alleen) met begaafde personen, past deze module wel voor mij?

    Begaafdheid wordt binnen de module opgevat als een ontwikkelpotentieel. Een intense beleving, een complexe binnenwereld (gedachten, gevoelens, verbeelding,…) en niet zelden grote gedrevenheid maken hier bijvoorbeeld deel vanuit. Deze combinatie van kenmerken betreffen een brede groep. Begaafdheid wordt niet nauw opgevat als het hebben voor een gemeten hoge intelligentie (een - meer dan - bovengemiddelde intelligentie maakt echter wel vaak deel uit van de wijze waarop we begaafdheid begrijpen). Daarnaast staat er een existentiële, emotionele en morele ontwikkeling centraal die meer dan alleen talentontwikkeling of prestaties omvat. Lotte’s ervaring en kennis is wel het meest gevormd in de samenwerking met en begeleiding van begaafde personen c.q. ‘intens mensen’ :). Neem gerust contact op mocht je willen polsen of deelname jouw specifieke begeleidingspraktijk kan inspireren.

    Je vragen zijn zeer welkom via lotte@alotofcomplexity.com!

 

Praktisch

In 2024 start er een offline editie.

De basis van de module bestaat bij de offline editie uit 5 groepssessies in Amersfoort (van 09:30 - 17:00).

Ook maken 2 individuele sessies van 1,5 uur (individueel in te plannen) deel uit van de module.

Voor elke groepssessie bereiden deelnemers casuïstiek, een inspirerend voorbeeld of een zelfreflectie voor. Tussentijds ontvang je tevens toegang tot video’s over positieve desintegratie en aanvullende, humanistische ontwikkelingspsychologie.

Daarnaast maakt intervisie met je mede deelnemers deel uit van de module. Deze intervisie wordt doorgaans (online of offline) tussen de groepssessies in gepland.

We plannen aanvullend twee creatieve werksessies in waarbij je op afstand, tegelijkertijd en online, aan je ‘tool’ werkt. Daarnaast deelt Lotte gul veel relevante literatuurreferenties en je ontvangt uitgebreide persoonlijke feedback op je leerproces. Je wordt zodoende volop gefaciliteerd en geïnspireerd om je eigen leertraject vorm te geven. Elke bijeenkomst is levendig en interactief van opzet, met voldoende pauzes, reflectieve en speelse oefeningen en een rijke follow-up.

Offline editie ’24

We komen vijf dagen samen in Amersfoort, in het prachtige Eemklooster.

Data offline editie, elke dag is van 09:30 - 17:00

19 april | 31 mei | 28 juni| 30 augustus | 27 september

Investering

De investering voor de offline editie is 1750 euro (inclusief BTW voor particulieren, exclusief voor ZZP’ers)

De bedragen zijn inclusief alle groepssessies, uitgebreide tussentijdse feedback, twee individuele sessies met Lotte, extra creatieve werksessies, de video’s, ander studiemateriaal en eventuele vegan catering.

Betaling in termijnen is mogelijk. We bieden ook een aantal kortingsplekken aan voor deelnemers die momenteel niet de middelen hebben om het gehele bedrag te investeren. Neem contact op voor meer informatie.

Er is plek voor maximaal 9 deelnemers. De training vindt doorgang bij 6 aanmeldingen, uiterlijk veertien dagen voorafgaand aan de start ontvang je hierover een bericht.

Aanmelden

Ben je geïnteresseerd in deelname aan deze module?

Licht in je berichtje graag je achtergrond en motivatie toe, zo kunnen we zorgvuldig nagaan of de opzet en intentie van de module aansluit bij jouw ontwikkelbehoeften én kan Lotte tijdens de module aansluiten op ieders ontwikkelwensen.

 
Stippenpatroon zwart-01.png