Missie

Onze missie is dat we als intense, complexe mensen met zingeving, in verbinding en in volle expressie van onze creativiteit leven. We menen dat emotioneel welzijn hierbij van vooraanstaand belang is.

Visie

Begaafdheid, ook wel beschreven als hoge intelligentie en creativiteit, is een potentie tot uitzonderlijke ontwikkeling. Soms wordt er gesproken van een hoog ontwikkelingspotentieel of hoogbewustzijn. Psychologisch benaderd zien we begaafdheid als een verzamelterm voor perceptieve, cognitieve, emotionele, motivationele en sociale kenmerken. Denk hierbij onder andere aan openheid richting ervaring en betekenisgeving, een groot concentratie - en observatievermogen, levendige verbeeldingskracht, helder redeneervermogen, multidimensionaal denken, esthetische gevoeligheid, sterke intrinsieke motivaties en autonomie, verfijnde en behendige belichaamde intelligentie, intense nieuwsgierigheid, soms ook morele sensitiviteit, emotionele intensiteit, gevoelens van anders-zijn en waardengedrevenheid. Deze manier van ‘zijn’, relateren en handelen in de wereld beïnvloedt de betekenis van levenservaringen vaak intens.

Centraal in ons begrip van begaafdheid staat het diepgaand, ongewoon associëren en het snel en efficiënt leggen van verbanden, alsook het gedreven creëren in interactie met, ingebed in een complexe omgeving. De cognitieve en emotionele processen van begaafde personen verschillen van elkaar in wijze en mate van complexiteit en intensiteit. Anders gezegd, begaafde personen verschillen van elkaar in de variëteit aan en specificiteit van omgevingen waarin ze floreren. Een begaafd persoon voelt zich doorgaans aangetrokken tot complexe problemen en omgevingen. Problemen en omgevingen die de persoon de kans bieden om verschillende aspecten van het zelf te engageren, die de gehele persoon interesseren en in dit proces ook veranderen.

Intelligentie is fijnmazig en ingenieus belichaamd en continu in-wording in wisselwerking met de omgeving. We kijken daarom als het ware ook vanuit een begaafdheidsperspectief. Met een opmerkzame, uitnodigende en kundige blik zien we de potentie en hoe deze potentie zich soms aan de oppervlakte, in waarneembaar en beoordeeld gedrag, allesbehalve ‘begaafd’ toont, als begaafdheid leesbaar is. Ook is het zo, dat er op individueel niveau ontwikkelprocessen gaande kunnen zijn die we op het eerste oog niet opmerken, maar die wel bewust kunnen zijn of worden in de ervaring van een begaafd persoon. We houden er hierbij rekening mee dat er geen eenzijdige uitingsvorm van begaafdheid bestaat noch wenselijk is te duiden in filosofische en creatieve, generatieve zin. We menen dat een open, attente en kundige blik zelf ook faciliterend is voor de begaafde ontwikkeling en dat deze blik onder andere mogelijk gemaakt wordt middels kennis uit humanistische ontwikkelingspsychologie, van creatieve processen en vanuit ongedwongen (zelf)bewustzijn. We benaderen idealiter vanuit en met oog voor open-eindige intelligentie opdat we elkaar faciliteren in onvoorspelbare groeimogelijkheden. We bieden ontwikkelruimte.

Centraal in ons begrip van begaafdheid staat het diepgaand, ongewoon associëren en het snel en efficiënt leggen van verbanden, alsook het gedreven creëren in interactie met, ingebed in een complexe omgeving

 

Emotioneel welzijn

Begaafde personen zijn vooral ook ménsen. De complexiteit van een mens in ontwikkeling is niet te reduceren tot een woord noch tot een beschrijvend label. Ook is het zo, dat ieder mens met tegenslagen in het leven te maken krijgt. Sommige mensen ervaren chronisch gefrustreerde behoeften en leven in terugkerende onzekerheid over de vervulling van deze behoeften binnen afzienbare tijd. Dit kan een intensief nadelig effect hebben op zelfvertrouwen en de verwezenlijking van potentieel. Hierbij is het evengoed waardevol te beseffen dat we als mensen in staat zijn te leren van conflicten middels een verrijkende, soms lastige psychologische groeidynamiek.  Begaafdheid kan zich ook tonen c.q. ontwikkelen in waardengedreven aanpassingsvermogen, in hoe iemand creatief en veerkrachtig omgaat met moeilijke situaties en levenservaringen. We menen dat mensen indrukwekkend vormkrachtig voor het leven ‘bedraad’ zijn en zich via het opdoen van ervaringen, ontwikkelen om te overleven en floreren.

Gerelateerd vinden we dat emotioneel welzijn centraal moet staan in onze benadering van begaafdheid, omdat dit op psychologisch vlak een veelzeggende, mediërende factor is in het inderdaad gezond beleven en uiten van begaafdheid. Emotioneel welzijn conceptualiseren we als een dynamische vervulling van veiligheidsbehoeften (fysiologisch, op hechtingsgebied, in sociale connectie en als zelfvertrouwen) en groeibehoeften (exploratief, in liefdevolle verbinding met een groter geheel, met zingeving). De ervaring van welzijn - ons gevoelsleven, hoe het levensproces door ons heen stroomt - zien we als een belangrijke, innerlijke gids van ieder individu en we faciliteren graag attent bewustzijn en wijze bewustwording hiervan. Zo ook kan de kwaliteit van denken en zingeving een grote invloed op welzijn en creatieve groei hebben, we hebben hier binnen de begeleiding gerichte aandacht voor en onderzoeken de waarde van verschillende denkprocessen.

We streven er naar een heel, integer mensbeeld te hanteren waarbij verschillende behoeften integraal en in wisselwerking met de complexe omgeving vervuld worden. De potentie van begaafdheid wordt prettig, gezond geleefd én (herkend als) een waardevolle prestatie in interactie met gepaste bronnen uit de omgeving. Het kan gebeuren dat deze bronnen niet afdoende geboden worden en een begaafde ontwikkeling niet wordt gefaciliteerd. Bijvoorbeeld omdat begaafde personen een aantal kenmerken en behoeften hebben die niet zelden afwijken van de norm. De begaafde persoon laat in deze context geen flow zien, raakt misschien ongelukkig, ervaart weinig vertrouwen en is schijnbaar zeer gedemotiveerd. De begaafdheid van een individu kan zichtbaar worden op de contactgrens met de omgeving, het is daarom belangrijk te begrijpen wat er (door de jaren heen) gebeurt in deze verbinding en hoe dit van invloed is op de expressie, het begrip en de ontwikkeling van begaafdheid. In ons doen en laten reflecteren we als mens de mogelijkheden die een omgeving ons biedt. Hierop aansluitend is het wijs te herinneren dat creativiteit tevens een expressie is van samenwerking, van een nieuwe synthese van bestaande ideeën. De creativiteit van een individu is afhankelijk van de bronnen uit de omgeving.

Leren, creëren en psychologisch groeien betreffen emergente processen die samengaan met exploratie, veelzijdige intelligentievormen, spel, soms intense groeidynamiek en ontwikkelspanning. We hebben in onze studie en begeleiding daarom kundig begrip van intense groeibehoeften en de psychologische kenmerken van een ontwikkeltransitie die weleens geproblematiseerd worden. Ook maken we gebruik van complexiteitsstudies om verandering en ontwikkeltransities te begrijpen. We hebben binnen de begeleiding tevens oog voor eventuele specifiteiten, zoals leervoorkeuren (zoals: top down, lateral, caring en visueel) en uitzonderlijke begaafdheid. Wanneer we kennis niet in huis hebben om ervaren conflicten of gewenste ontwikkeling helder en wijs te begeleiden, werken we samen of verwijzen we door. We denken in lijn met voorgaande dat pedagogisch en psychologisch begeleiders de ontwikkeling van begaafde personen intensiever kunnen katalyseren als ze de rijke bronnen van (zelf)kennis, kunde en levenskunst integreren in hun begeleiding. We reiken daarom filosofie, psychologie en kunst aan en dat maakt ons aanbod passend intens, speels en diepgaand.

Tenslotte en ter herinnering: we ervaren, los van welke naamgeving, gewenste ontwikkeling en modellering dan ook, dat Leven een bijzondere, zinderende, oneindige beweging is, immens omvattend én indrukopwekkend subtiel. Een opmerkzaam bewustzijn van deze eindeloze beweging is van verstillende waarde op zichzelf - ons logo met de knipoog naar het Lemniscaat en de expressieve kleuren beeldt deze beweging sprekend uit.

Doelgroep

A Lot Of Complexity biedt studie en begeleiding voor zowel professionals als particulieren. Menig deelnemer aan onze verdiepingsmodules heeft reeds eigen expertise, aanbod en kunsten gecreëerd en doorontwikkeld. Doelgroep zijn personen die zich aangesproken voelen door onze benadering, die zich herkennen als begaafde personen, actief zijn als pedagogisch en psychologisch begeleiders van begaafde personen (coaches, psychologen, psychiaters, leerkrachten) en kunstenaars, beleidsmakers, ontwerpers, directieleden, creatief denkers, filosofen & vrolijk onbestemde, ongebreideld nieuwsgierige aagjes. We schrijven tevens blogs, boeken en artikelen en Lotte doceert en traint op post-hbo en post-academisch niveau over begaafdheid. Tenslotte is er ook een levendige kenniscommunity rondom positieve desintegratie.

“Emotioneel welzijn moet centraal staan in de benadering van begaafdheid.”

— LOTTE VAN LITH

Mensa Fonds Awards

Lotte ontving de Mensa Fonds Awards 2016 in de categorie Werk voor haar bijdrage aan de ontwikkeling van hoogbegaafd talent.

Op creatieve en multidisciplinaire wijze heeft Lotte van Lith met haar werk al honderden begaafde personen weten te bereiken. Met haar verdiepingssessies, waarbij hoogbegaafde volwassenen meer zicht krijgen op hun eigen talenten en vaardigheden, maar ook in de eventuele implicaties die dit heeft op hun functioneren. Zij stimuleert eigenwaarde, zelfvertrouwen en ontwikkelingszin. Voor veel mensen heeft zij de beleving en herkenning van complexiteit aangewakkerd, wat het leven voor hen juist eenvoudiger en vooral leefbaarder maakte. Zij inspireert en motiveert. Lotte wordt vaak gevraagd als spreker op bijeenkomsten over hoogbegaafdheid en op het gebied van de Theorie van Positieve Desintegratie. Vanuit onder meer die invalshoek kan hoogbegaafdheid worden herkend, erkend en ingezet binnen de werkomgeving.

— MENSA FONDS JURY-AWARD