Beautiful Minds: Cognitieve Profielen in Ontwikkeling

Over begaafdheid

In een ópen, ontledende en transformatieve blik op de wereld, wordt de complexe wereld eigen gemaakt. Een neurodiverse blik is kunstig. Zekerheden worden gevonden en ontwrichten weer, de dans van het denken en voelen nimmer ontlopend. De begeleidingskunst is elkaar, ieders blik, ook als kunst te interpreteren. De schoonheid van de blik leren kennen, herkennen en erkennen, biedt een weelde aan ontwikkelstimulans. We kijken met kwaliteit naár kwaliteit. Zo ontluiken we de bloem in de knop, de lotus in de modder, de vlinder in de cocon en de doener in de denker. Ook in onszelf.

Er bestaan veel modelleringen en definities van begaafdheid. Sommige leggen nadruk op systemische factoren, andere zoemen in op individuele kenmerken. Het gaat bij de studie van begaafdheid ook over begrip en begeleiding van ontwikkeling. Meer dan voorheen, ligt de nadruk in onderzoek heden ten dage op de transactie tussen een ontwikkelpotentieel en de omgeving. Begaafdheid ontwikkelt zich daarbij gaandeweg, in interactie met bronnen uit de omgeving, levensfasen en levensgebeurtenissen.

Er is al wat langer behoefte aan aanvullende manieren van kijken naar en begrijpen van begaafdheid. ‘Anders’ betekent hierbij bijvoorbeeld, dat er niet alleen naar een gemeten intelligentiescore of schoolprestaties wordt gekeken, maar ook naar psychologische kenmerken zoals intensiteit en cognitieve complexiteit, een kwalitatief andere, gevarieerde manier van leren, existentiële processen en domeinspecifieke verschillen binnen talentontwikkeling. Wat gebeurt er met ons begrip van begaafdheid als we een vaste identificatie losser laten en écht in verandering en relationeel durven denken?

Ook wordt de roep sterker om motivationele en emotionele aspecten van welzijn en ontwikkeling centraal te stellen. Zowel in onderwijs als zorg. Idealiter herkennen we zowel kwetsbaarheden als kwaliteiten in iemands ontwikkelingsgeschiedenis, context en profiel. Met kennis van deze complexiteit kunnen we afgestemde uitdagingen aanbieden en zelfkennis faciliteren. In deze situatie wordt flow mogelijk. Leren (over een onderwerp, van een vak of als mens) wordt weer spelen. Onderzoeken. Er is dan sprake van uitdaging met regelmatige, ontwikkelgerichte feedback, passende structuur en heldere doelen. Zodoende faciliteren we de persoonskenmerk openheid richting ervaring en ontwikkelruimte voor intrinsieke motivaties. Leren om het leren. We zien emergente processen waarin de persoon zelf ook een verandering doorgaat. Idealiter kijken we bij dit leerproces niet strikt naar wat iemand fout heeft gedaan, maar wat iemand kan leren. Ieders eigen leerweg mag centraal staan en begeleiders mogen uitgedaagd worden buiten de kaders te denken.

Er is daarnaast steeds meer oog voor een levensloopperspectief op talentontwikkeling en de individuele behoeften mogen meer genuanceerd en gelaagd een rol spelen bij begeleiding. We vertrouwen er meer op dat we als mens en in onze talenten spelenderwijs wijs worden. Aanvullend groeit de kennis van invloed die trauma’s kunnen hebben op ontwikkeling.

Oog hebben voor diversiteit is bovendien belangrijk omdat begaafde personen onderling verschillen. Soms verschillen ze enorm. In intensiteit en/of complexiteit. Begaafde personen verschillen ook in de variëteit aan omgevingen waarin zij floreren. De ene begaafde persoon laat een uitgesproken interesse naar filosofische metavragen zien, de ander maakt vlugge denksprongen en is technisch handig en weer een ander combineert beide kwaliteiten. Bovendien, in het begrip van begaafdheid worden traditionele kenmerken en opvattingen van cognitie steeds minder dominant. Ook kennis van de belichaming van intelligentie wordt belangrijk. We hebben hierbij ook attenter oog voor hoe begaafdheid zich in een ambacht of in sport kan uiten.

Als begeleider van begaafde personen is het zinvol te leren over de verschillende factoren die van invloed zijn op talentontwikkeling. Denk hierbij bijvoorbeeld tevens aan intersectionaliteit: hoe aspecten als sociaal-economische en culturele context, gender, fysieke gezondheid en seksualiteit een rol spelen in ontwikkeling en welzijn. Het loont ook om verschillende aspecten (zoals intensiteit, complexiteit, interesses,..) van een persoon (en een ‘profiel’) te leren onderscheiden en in wisselwerking met elkaar te waarderen. Zo krijg je meer begrip van en ‘feeling’ voor de groeidynamiek van talentontwikkeling, ‘multipotentialiteit’ en begaafdheid van jong tot oud. Hiermee herken je als begeleider ook beter welke bronnen uit de omgeving aan te wenden zijn ter facilitering van gewenste groei. Je wordt bovendien creatiever in het omgaan met tegenslag en uitdagingen binnen de begeleiding en het aanspreken van een passend netwerk voor de begaafde persoon.

In onze verdiepingsmodules leer je creatief, speels en stevig onderbouwd over de dynamische ontwikkeling die inherent is aan begaafdheid. Je leert ook over jezelf, in je rol als begeleider, maar ook over jouw creërende kwaliteiten. De module Beautiful Minds: Cognitieve Profielen in Ontwikkeling is voor professionals en particulieren die graag meer leren over de uitingsvormen, kenmerken en ontwikkeling van bijzondere creators en creatrices.

Om de rijke diversiteit aan cognitieve profielen te leren herkennen en hiermee te leren werken in je begeleidingspraktijk, is het enorm leerzaam om met een open blik én onderbouwde kennis in de praktijk ‘beautiful minds’ te bestuderen. Allereerst aan de hand van jouw eigen kenmerken, vervolgens aan de hand van creatieve geesten en stromingen die jou fascineren en uiteraard ook aan de hand van praktijkvoorbeelden. Meer nog dan de modellen als leidraad te nemen, leer je zodoende vanuit een ‘begaafdheidsperspectief’ te kijken. Ontwikkelpotentieel uitnodigend, complexiteit níet onnodig reducerend. Uiteraard maken we wel gebruik van bestaand onderzoek en bekende modellen, we combineren dit echter met creatief, ‘open minded’ onderzoek.

Beautiful Minds is een module waarin je aan de hand van gedeelde verwondering, ontdektrek en leerzame uitwisseling je kennis van begaafdheid op levendige wijze verdiept. Onderwijl je de schoonheid van begaafde ontwikkeling (opnieuw) leert zien, ontwikkel je tevens kundige en kritische mogelijkheden om deze in de praktijk te faciliteren.

In de begeleiding van begaafde personen mogen we ook rekening houden met belichaamde intelligentie, intrinsieke motivatie en emotioneel welzijn.”

Beautiful Minds: Cognitieve Profielen in Ontwikkeling

Werk je als psychologisch en pedagogisch begeleider (of als procesbegeleider in brede zin) en zou je graag meer groeigericht inzicht ontwikkelen in verschillende cognitieve profielen en ontwikkeltrajecten van begaafde personen? Stel je graag ontwikkeling centraal, ben je graag sensitief richting ieders persoonlijke leerweg?

Ben je geïntrigeerd door de variërende complexiteit en intensiteit van begaafde personen? Heb je graag volledige, attente en potentieel uitnodigende aandacht voor de leerling, medewerker of coachee en niet alleen de prestatienormen of classificaties? Sluit je als leidinggevende graag aan bij de cognitieve én emotionele kwaliteiten van je werknemers, met oog voor mogelijke, veranderlijke kwetsbaarheid? Ben je als begeleider graag attent op de kwaliteit van leren, heb je oog voor extra-cognitieve kenmerken? Zou je als bestuurslid of beleidsmaker graag met een open blik naar begaafde ontwikkeling leren kijken zodat je dit mee kunt nemen in besluitvorming over de vormgeving van onderwijs of zorgaanbod?

In deze module hanteren we kennis van creativiteit, cognitie en ontwikkelingspsychologie, voorbeelden van wetenschappers, artiesten, ontwerpers en andere fascinerende geesten-in-lichamen, kennis van het brein en begaafdheidsdeskundigheid. We werken met boeiende opdrachten, we leren van elkaar via energieke uitwisseling en middels uitgebreide, verfijnende feedback van trainer Lotte.

“Ben je geïntrigeerd door de variërende complexiteit en intensiteit van begaafde personen?”

 

Wat komt aan bod?

  • Begaafdheid vanuit ontwikkelingspsychologie, met aandacht voor identiteitsontwikkeling en het belang van (mogelijk gefrustreerde) veiligheidsbehoeften, als hechting, connectie en zelfvertrouwen

  • We staan attent stil bij trauma, mogelijke interactie of overlap met overprikkelbaarheid, begaafdheidsgerelateerde uitdagingen en posttraumatische groei. Met toegenomen kennis kun je effectiever doorverwijzen naar een traumaspecialist of je sluit binnen je eigen praktijk sensitiever en wijzer aan op de groeibehoeften van de persoon die je begeleidt

  • We leren positieve desintegratie als een proces van persoonlijkheidsontwikkeling zien waar de aantrekkingskracht van nieuwe complexiteit, oftewel de sterke groeibehoefte van sommige begaafde personen, een belangrijke rol in speelt. We onderzoeken wat zelfbewustzijn is en waarom dit soms versterkt aanwezig is bij en ervaren wordt door begaafde personen.

  • Het begrijpen en in kaart brengen van cognitieve profielen aan de hand van de begaafdheidskenmerken intensiteit en complexiteit, met aandacht voor overprikkelbaarheden, diverse kwaliteiten en talenten, persoonskenmerken als openheid richting ervaring en introversie/extraversie. Je maakt kennis met informatie en ‘tools’ die je rijkelijk kunt inzetten in je begeleidingspraktijk. Aandacht voor zowel kwaliteiten als kwetsbaarheden van een bepaald profiel in ontwikkeling

  • Studie van fascinerende geesten en makers - welke intensiteit en complexiteit laten zij zien, wat kunnen we hiervan leren? Wat kunnen we leren van biografieën en denkwijzen van inventieve denkers en creators? Dit is naast leerzaam ook enorm leuk om te doen.

  • Wat is denken? Als proces dat we binnenin onszelf kunnen bestuderen, als denkwijzen met wisselende kwaliteit, met aandacht voor metadenken en systeemdenken en met kennis over het brein

  • Wat is creativiteit? Als proces dat we op allerlei manieren dagelijks of binnen een specifieke activiteit en ambacht aangaan én met kennis vanuit onderzoek en uit de artistieke, inventieve en wetenschappelijke praktijk. We kijken naar het cultiveren van nieuwsgierigheid, een speelse levenshouding en de durf tot andersdenken

  • Belichaamde Intelligentie - wat zijn ‘beautiful minds in living bodies’? Hoe denken en creëren we met onze zintuigen, via bewegen, ons autonoom zenuwstelsel en verbeelding? Hoe integreren we deze gelaagdheid in onze begeleidingspraktijk en begrip van begaafdheid?

  • Wat is ‘flow’? We kijken hier zowel theoretisch als praktisch naar, we werken met concrete, levendige voorbeelden en oefeningen. We leren een leerproces ook als een avontuur en als spelen zien

  • We hebben aandacht voor intrinsieke motivatie, de continu toe - en afname van gedrevenheid en welke factoren hier een rol inspelen en hoe je hier in jouw begeleidingspraktijk op kunt aansluiten

  • Aandacht voor intersectionaliteit, zoals sociaal-economische achtergrond, fysieke gezondheid, culturele context, toegang tot educatieve bronnen, gender en seksualiteit

  • Onderzoek naar de bronnen die aangewend kunnen worden ter facilitering van de begaafde ontwikkeling. Denk aan het vergroten van een sociaal netwerk, het leren promoten van non-conformiteit van een creatief persoon, toegang vinden tot educatieve bronnen en het ontwikkelen van psychosociale vaardigheden. Je ontwikkelt ‘feeling’ en een scherper oordeelvermogen over waar op aan te sluiten bij een ontwikkeling en specifieke persoonskenmerken

  • We komen zelf ook in de flow - voldoende uitdaging, speelse oefeningen, geen overweldigende stress en een betrokken trainer

Doelgroep

Deze module is interessant voor talentbegeleiders, coaches, mentors, leerkrachten, psychologen, schoolbestuursleden, hr-leidinggevenden, beleidsmakers, orthopedagogen, kunstenaars, onderzoekers en iedereen die zich aangesproken voelt door de toelichting op deze pagina. Een nieuwsgierig welkom!

Opzet

Tijdens de vijf online ochtenden onderhouden we een open geest, sensitief leertraject en beoefenen we kritisch doorvragen. Elke deelnemer brengt ook eigen expertise in, dit zal een wederkerige, extra bron van inspiratie blijken.

Tussentijds ga je aan de slag met creatieve opdrachten en literatuurstudie. Houd er rekening mee dat de verwerkingsoefeningen na elke dag gemiddeld 4 uur investering vragen. Tussentijds ontvang je regelmatig feedback en kun je ook altijd contact opnemen met trainer Lotte, mocht je vragen of ervaringen in je leerproces willen delen of aanvullende verdiepingstips ontvangen.

Als deel van deze verdiepingsmodule ben je welkom deel te nemen aan drie webinars van A Lot Of Complexity. Hiervoor betaal je niet extra, het is een vrije uitnodiging en aanvullende verrijking op de inhoud uit de module. De lijst met webinars tref je hier.

 
 

Wanneer is deelname een goed idee?

• Als je blij wordt van het idee de schoonheid, maar ook mogelijke kwetsbaarheden van boeiende personen te bestuderen
• Als je graag meer handvatten in huis hebt voor de herkenning en begeleiding van begaafde ontwikkeling
• Als je behoefte hebt aan zowel zelfinzicht als begrip van andere begaafde personen
• Als je het prettig vindt om te leren over een rijke combinatie van factoren die van invloed zijn op begaafde ontwikkeling, onderwijl de centrale en leidende waarde het emotioneel welzijn van de begaafde persoon is

  • Als je in gesprek met je medewerkers en collega’s graag beter onderbouwd en op inspirerende wijze de veelzijdige leertrajecten zichtbaar wilt maken en van daaruit ook gedurfde keuzes in het ontwerp van een leertraject wilt maken.

  • Als je bewustzijn wilt vergroten van een andere manier van onderwijs en begeleiding waarin rekening gehouden wordt met diversiteit en groeidynamiek

  • Als je buiten de kaders van de gebaande leerpaden wilt zien hoe begaafde ontwikkeling gerealiseerd wordt.

  • Als je attent oog wilt hebben voor de bijzondere wijze van begrijpen en relateren in de wereld van sommige begaafde personen en hoe dit invloed heeft op de betekenis van hun levenservaringen

 

Praktisch

De data spreken we in overleg met de geïnteresseerden af. Laat graag je interesse via het contactformulier weten, dan ontvang je tijdig een datumprikker zodra er voldoende geïnteresseerden zijn. Deze training kan ook incompany verzorgd worden.
De sessies vinden plaats via Zoom/online. Elke sessie start om 09:30 en eindigt rond 13:00. Er kunnen maximaal 16 personen deelnemen aan deze training.

De investering is 1750 euro inclusief BTW. Dit is inclusief studiemateriaal van Lotte en tussentijds contact (via mail). Houd er graag rekening mee dat je voor het maken van de opdrachten mogelijkerwijs een boek aanschaft of ander materiaal dat je ondersteunt bij je onderzoek van cognitieve profielen in ontwikkeling. De kosten hiervoor zullen gemiddeld op 30 euro uitkomen. Deelnemers die eerder Unlocking Becoming hebben gevolgd ontvangen 15 % korting op deelname aan Beautiful Minds.

Betaling in termijnen is mogelijk. Het is interessant om na te gaan of deelname aan deze module (deels) betaald kan worden via budget (of subsidies) voor professionele of persoonlijke ontwikkeling.

Aanmelden

Meer informatie of je interesse delen? Neem gerust contact met ons op. Licht graag je achtergrond en motivatie toe, zo kunnen we zorgvuldig nagaan of de opzet en intentie van de module aansluit bij jouw ontwikkelbehoeften én kan Lotte tijdens de module aansluiten op ieders ontwikkelwensen.

 
Stippenpatroon zwart-01.png